De populaire XC90

De productie van de Volvo XC90 begint in 1997 met de ‘Adventure Concept Car’. Dit is Volvo’s eerste grote SUV. Vervolgens heeft Volvo vijf jaar gewerkt aan het uiteindelijke ontwerp van de XC90. De Adventure Concept Car lijkt redelijk veel op de XC90 behalve dat de zijramen een andere vorm hebben. Ook heeft de XC90 plek voor zeven mensen.

In eerste instantie levert Volvo de XC90 met een T6 die 272PK capaciteit en een T5 die 163PK genereert. Later is Volvo overgestapt naar benzinemotoren zoals de 2.5T 5-cilinder turbo en de 4.4V8. De V8 is zeer speciaal omdat Volvo dit atmosferische blok ontwikkelt samen met Yamaha. Verder ligt de V8 op dezelfde manier in de auto, namelijk dwarsgeplaatst. Helaas is de V8 niet voor lange duur, in 2011 besluit Volvo er van af te stappen en ook zal Volvo in de toekomst alleen nog maar kleinere motoren maken.

1e generatie

De 1e generatie XC90 werd gemaakt tot 2014, wat bekend dat het model 12 jaar in productie was. Uiteraard heeft Volo in deze tijd genoeg aan de auto’s gedaan om met de tijd mee te gaan. Zo hebben ze in 2006 een Facelift gegeven aan de XC90 waarbij de voor en achterlichten veranderd zijn. Hierna heeft Volvo bijna elk jaar een modeljaarupdate gedaan. Zo kreeg de XC90 led voor- en achterlicht, gespoten bumper en wielkasten.

2e generatie

De productie van de tweede generatie XC90 begint in 2014. Volvo is op dat moment druk bezig met het moderniseren van de XC90 en dat zorgt ervoor dat veel design elementen van de XC90 nu ook te zien zijn in andere modellen. Een voorbeeld zijn de Thor koplampen en het interieur. In het interieur heeft Volvo het navigatiesysteem vervangen door een groter touchscreen waar je mee kan navigeren. Verder heeft Volvo ook een groot deel van de instrumenten digitaal gemaakt.

Eerder hebben we het erover gehad dat Volvo alleen nog maar kleinere motoren zou maken dan de V8 en dit is Volvo ook echt van plan. Om te beginnen word de XC90 nu aangeboden met viercilinder turbomotoren. Als je voor Diesel kiest heb je keuze uit de D4 en de D5. De XC90 komt op de markt met de T5 en T6 turbo benzine motoren en de T8 Hybride. De XC90 T8 is de eerste Volvo met een plug-in hybride aandrijving en de markt staat er om te springen. Toen de T8 uit kwam, viel hij namelijk binnen het bijtellingstarief van 7%. Dit zorgde er voor dat veel zakelijke rijders kiezen voor de XC90. 

Aanbod 1e generatie

Door het succes dat de XC90 heeft behaald de afgelopen jaren is er gelukkig genoeg aanbod. Een 1e generatie XC90 occasions kun je al kopen vanaf tien duizend euro. Als we kijken naar het aanbod is het goed te zien dat ze gemaakt zijn voor lange afstanden. Bijna alle exemplaren die online staan hebben 200 tot 800 kilometer op de teller. Benieuw of de 1e generatie XC90 bij jou past?

Aanbod 2e generatie

Voor de 2e generatie XC90 liggen de prijzen rond de 60-65 duizend. Deze T8 Twin Engine R-Design komt uit 2017 en kost € 61.940 en is rijk uitgerust met een Panorama dak, Cruise control en een start stop systeem. Benieuw of de 2e generatie XC90 bij jou past?